Kasprowy Wierch
Zakopane, Magas Tátra (Lengyelország)          2016. március

2016 tavaszán Zakopaneban jártunk és jókat túráztunk a környéken. Volt itt minden ragyogó hegyek, vízesés, séta a tavon (na, jó befagyott).

Utazás, Vlkolinec       Nosal       Kasprowy Wierch       Siklawica vízesés       Morskie Oko       Szállás, hazaút
Willa Kominiarski Wierch Utazás, Vlkolinec, Zakopane  (fotók)  2016.03.15.

Március 15-én elindultunk Lengyelországba, Zakopanéba. Az időjárás előrejelzés szerint egész napos csapadékra számíthatunk. Na, ez be is következett. Donovaly-tól kisebb megszakításokkal szakadt a hó. Szerencsénkre Vlkolinec-i megállónknál egy kis szünetet tartott, amíg megnézhettük a kis falut.
Vlkolinec Rózsahegy városrésze Szlovákiában. Egy kis hegyi falu, mely szinte változatlanul megőrizte a jellegzetes hegyi falvak építészeti és kulturális sajátosságait. Szerepel az UNESCO Világ Kulturális és Természeti Örökségeinek listáján. Tényleg szép kis falu, de meséljenek a képek.
Utunkat folytatva sűrű hóesés közepette megérkeztünk Zakopanéba, ahol megkerestük szállásunkat a Willa Kominiarski Wierch-t. A főúton található, behavazott szálló, úgy nézett ki, mint egy meseházikó.
Este pedig a vastag hóval beborított sétáló utca karácsonyi hangulattal várt bennünket.

Vlkolinec / Wikipédia     Willa Kominiarski Wierch- a szállásunk

Nosal sziklái  (fotók)  2016.03.17.

A zakopaneinfo.hu oldaláról vettük a túraötleteket, részletes és pontos leírás található az oldalukon.
Az első napot a Nosal szikláinak szántuk. Borús időben Kuznice felől indultunk a zöld jelzésen. A friss hóban látszottak az előttünk járók nyomai, nem sokan jártak fent aznap. A puha hóban, nem volt nehéz erről az oldalról, de lemenetel a hegy másik oldalán, ha jeges, elég meredek és veszélyes. A Nosalowa Przełect (Nosal-nyereg)-ig enyhébb az emelkedő, utána kissé meredekké válik. Közvetlenül a csúcs előtt nehezebb sziklalépcsők is vannak, de nem hosszú ez a szakasz.
A csúcson, kifújhatjuk magunkat és megcsodálhatjuk az elénk táruló látványt. A Dolina Bystrej (Lengyel-Sebes-völgyet), Kuznice-t és Zakopanét és a Lengyel-Tátra csúcsait (ha nincsenek felhőben). A másik oldalon ereszkedtünk le a látványos sziklapadok mellett, majd a meredek lépcsőkön és sziklákon. Kicsit nehéz volt lejutni, de a látvány megérte.

Táv: 6 km. Szintkülönbség: 200 m.      zakopaneinfo.hu részletes leírása az útvonalról      térkép
Kasprowy Wierch hegyei Kasprowy Wierch  (fotók)  2016.03.17.

Mai célpont a Kasprowy Wierch (Gáspár-csúcs, 1987m). A téli viszonyokra való tekintettel nem a sportos, hanem a könnyebb megközelítését választottuk. Zakopane déli részén található Kuznice városrészből induló felvonóval mentünk fel a csúcsra. Szép időben, sokan szeretnének feljutni, így érdemes előre jegyet foglalni interneten. Nekünk 1 órás sorban állással, sikerült feljutnunk a lanovkára. Az 1987 m magasan lévő felső állomáson csodálatos látvány fogadott bennünket. Ragyogó időnk volt és a Tátra is ragyogott. Rengeteg síelő és kiránduló jött fel a szép időben. Egy rövidke túrát ejtettünk meg, átmentünk a közelben Szlovákia és Lengyelország határán lévő Beskid-csúcsra (2012 m).

Táv: 2 km. Szintkülönbség: 60 m.      zakopaneinfo.hu részletes leírása       térkép
Siklawica vízesés  (fotók)  2016.03.17.

A Stršżyska-völgy végében található a Siklawica-vízesés. Megközelítése a Zakopane délnyugati részén az Ulica Stršżyska végén. Itt is fizetni kell belépőt a Tátrai Nemzeti Parkba, majd enyhén emelkedő úton elsétálunk a Stršżyska-völgy végébe. Stršżyska Polanat (Palánkos-rétet) elérve szép kilátás nyílik a Giewont csúcsra, és az ott található keresztre.
Innen a sárga jelzésen haladunk tovább egy kicsit szűkebb turistaúton, amely végén találjuk Siklawicat (Siklawica-vízesést, 1100m). A vízesés a Giewont csúcsával a háttérben igencsak jól néz ki. Szerencsénkre nem fagyott be teljesen. A 12 métert zuhanó vízesést a mellette lévő jégképződmények tették még látványosabbá.

Táv: 5 km. Szintkülönbség: 200 m.      zakopaneinfo.hu részletes leírása       térkép
Siklawica vizeses
Morskie Oko Morskie Oko  (fotók)  2016.03.18.

A Morskie Oko (magyarul Halastó) a Lengyel-Tátra egyik legnépszerűbb túracélpontja.
Ezen a napon mi is ezt választottuk célpontunknak. Palenica Białczanska parkolóból a tátrai belépő megfizetése után elindultunk, hosszú monoton utunkon a piros jelzésen, szinte végig aszfaltozott úton, ami ekkor jeges és havas volt váltakozva. Lehet menni lovas kocsival is, kicsit borsós áron, de mi szeretjük a kihívást, így elindultunk gyalog. A látvány kárpótolt, a völgyben végig csalogattak bennünket a körbevevő csúcsok, az út menti lefagyott vízesések. Hosszú menetelés után elértük a menedékházat és a Morskie Oko-t. Csodálatos látvány fogadott bennünket a környező csúcsok gyönyörű panorámája és a befagyott tó. Természetesen mi sem hagyhattuk ki, hogy átsétáljunk a tavon.
Nagy élmény volt a "vízen járni" és a tó közepéről csodálni a körbeölelő csúcsokat.

Táv: 18 km. Szintkülönbség: 400 m.      zakopaneinfo.hu részletes leírása       térkép

Külföldi utjainkról készült albumok:        Románia - Brassói Barangolások - 2016

Lengyelországi csavargások - 2016

Alacsony Tátra - Gyömbér - 2013

Montenegró  - 2012

Ausztria - Medve-szurdok  - 2012

A túrákat, direkt nem részleteztem, mert nagyon jó leírás található mindegyik túráról a zakopaneinfo.hu oldalán. Egyben rengeteg jó és korrekt gyakorlati tanáccsal is ellát minket Zakopane környéki látogatásunkhoz. Nekünk, nagy segítséget jelentett az oldal.       További infók a Tátráról magas-tatra.info

A honlapot és a fotókat  Szabó Zsuzsa  készítette.          Szabó Zsuzsa további túrafotói       Farkas Nóra grafikái        Medve lap